Monday, August 31, 2009

Merdeka ke-52




Baru aku perasan , dikala ini ,entah mengapa semangat patriotisme dalam diri pun semakin pudar.Mungkin aku menuntut di seberang laut, ataupun sudah malas nak ambil tahu berita-berita dari Tanah air, lebih2 lagi bila ianya menyentuh hal-hal politik.Pun begitu, aku sangat terhutang budi kepada kerajaan Malaysia , Duta kat Tokyo khasnya, kerana tidak pernah miss hantar scholar tiap-tiap bulan,on time lagi, arigatou gozaimashita!!
Jujurnya aku tidak memahami gagasan 1Malaysia yang diteraju oleh Dato Seri Najib nih.Sekali-sekala cuba jugak google kat mane2 site, terutamanya yang pro-gamen,dan pada hemat aku, mungkin ia tidak lebih sebagai counter konsep Malaysia for Malaysian oleh DAP,dan penerimaannya masih belum boleh dicongak lagi sebenarnya.
Dibesarkan dalam suasana kampung, sekolah pon 100% Melayu, even keluar masuk 2 biji U pon dikelilingi dengan muka-muka Melayu, membuatkan aku sangat terasing bila aku masuk Ipoh, Teluk Intan, ataupun Batu Gajah, yang rata2 orang kat situ orang cina.Bila sampai Jepun, barulah dapat kawan Cina,original dari China, dan member India dari India,pathetic sungguh...Hope lepas pulang ke tanah air nanti , dapat ramai kawan2 dari berbilang-bilang bangsa,tak kirala cina ke,india ke, kadazan ke , bajau ke, murut ke,. dari situ barulah kita tahu,siapa sebenarnya kita di atas dunia ni , .. kita bukanlah siapa-siapa...

"kita adalah siapa kawan kita..."-Dato Dr Haji Ahmad Fadzillah Kamsah.




15MALAYSIA.COM--look-through into Malaysian in different perspective


15malaysia

15Malaysia, merupakan satu projek usahasama antara beberapa pengarah filem tempatan serta ikon-ikon >politik negara seperti Menteri Kesihatan,Datuk Seri Liow Tiong Lai, Menteri Besar Kelantan, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat dan ahli Parlimen Batu, Tian Chua sebagai pelakon, filem pendek mereka. Jika selama ini, mungkin hanya karya tertentu sahaja ditayangkan di kaca televisyen,(bergantung kepada penaja-penaja tertentu),kali ini karya-karya pengarah berbakat ini bebas memaparkan hasil karya mereka tanpa sekatan dan tapisan.Ade diantaranya yang 18sxg, so, pandai-pandailah ek, ambil yang jernih, buang keruh... ciao






Related Posts with Thumbnails