Friday, December 25, 2009

Al-Fatihah




 Semua muslim tahu yang Ibu Kepada Al-Quran ini syarat wajib solat baik yang sunat mahupun yang wajib.Tapi tak tahulah , mungkin ramai yang tak berape nk tahu maksud sebenar Ummul Kitab ,ini jauh lagi nak tahu tafsir dia.Bagi korang yang tak pernah belajar bahasa arab komunikasi pon ;rasanya perlulah ambil tahu sekurang-kurangnya  terjemahan bagi keseluruhan surah ni dan hafal.

Sebabnya; kandungan utama Al-Fatihah adalah DOA

  Setiap kita solat sebanyak 17 rakaat dan stiap rakaat kita baca sekali Al-Fatihah.Katakanlah kalau korang (lelaki) yang sebaya ngan aku (23 tahun); dan mula belajar2 solat ni dari umur 8 tahun.  Ini bermakna sekurang-kurang korang sudah membaca surah Al-Fatihah ni sebanyak ;

(23-8) x 17rakaat x 365hari = 93 075

93075 kali surah Al-Fatihah yang dibaca sepanjang umur!!.Ini angka yang paling minima.Tak termasuk lagi yang korang bace mase  wirid atau nak buka majlis2.Pon begitu bolehla diandaikan rakaat dalam solat2 sunat = solat2 wajib yang sukasuki tinggal mase blum baligh dulu.

93075 kali doa. Kalau korang konsisten cakap "Mak nak  sengget" kat mak korang sejak umur 8 tahun tadi boleh sgt beli Caldina (cukai import+kos kontena) kot.;  cash lgik..

Perlu diingat Rahim Allah 70kali ganda lebih daripada mak kita. Jadi bayangkanlah alangkah bagusnya kalo kite tahu yang kita baca hari-hari ni merupakan doa dan kita tahu apa yang kita doakan.

Insya Allah..  .



Surah 1 Al-Fatihah ( 7 ayat ) الفاتحة                                                                          


بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 
Dengan menyebut nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang. 

الْحَمْدُ للّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ
 Segala puji bagi Allah, Tuhan semesta alam.

الرَّحْمـنِ الرَّحِيمِ
 Maha Pemurah lagi Maha Penyayang. 

مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ
 Yang menguasai di Hari Pembalasan 

إِيَّاكَ نَعْبُدُ وإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ
 Hanya Engkaulah yang kami sembah, dan hanya kepada Engkaulah kami meminta 
pertolongan. 

اهدِنَــــا الصِّرَاطَ المُستَقِيمَ
 Tunjukilah kami jalan yang lurus, 

صِرَاطَ الَّذِينَ أَنعَمتَ عَلَيهِمْ غَيرِ المَغضُوبِ عَلَيهِمْ وَلاَ الضَّالِّينَ
(yaitu) Jalan orang-orang yang telah Engkau beri ni'mat kepada mereka; bukan (jalan) mereka yang dimurkai dan bukan (pula jalan) mereka yang sesat.                                                                  




Sadaqallah al-azim..






p/s:lagi senang wat amal daripada nk tinggalkan dosa..



     

8 comments:

.NurAzilaYahaya. said...

terima ksh utk pekongsian ini...

utk dpt solat yang khusyuk antaranya adalah dengan menghayati makna setiap bacaan dlm solat

ザ-sylver-shooter said...

@ella:InsyaAllah..sekadar share benda simple je..cume rasekan ramai yng terlepas pandang..

oakleyses said...

oakley sunglasses, kate spade outlet, ugg boots, ugg boots, jordan shoes, michael kors outlet, longchamp outlet, tiffany and co, nike free, michael kors outlet, michael kors outlet, prada handbags, uggs on sale, nike air max, ray ban sunglasses, louboutin, louboutin outlet, michael kors outlet, ray ban sunglasses, longchamp outlet, polo ralph lauren outlet, michael kors, gucci outlet, burberry, ugg boots, cheap oakley sunglasses, louis vuitton, oakley sunglasses, nike air max, oakley sunglasses, oakley sunglasses, tiffany jewelry, louis vuitton, michael kors outlet, replica watches, tory burch outlet, ray ban sunglasses, christian louboutin outlet, prada outlet, louis vuitton, longchamp, chanel handbags, louis vuitton outlet, nike outlet, louboutin shoes

oakleyses said...

air jordan pas cher, coach purses, true religion jeans, michael kors, vanessa bruno, true religion jeans, ray ban pas cher, ralph lauren uk, true religion jeans, true religion outlet, burberry, oakley pas cher, louboutin pas cher, longchamp pas cher, michael kors, north face, nike roshe, north face, michael kors, nike air max, air max, ray ban uk, hogan, sac longchamp, michael kors, new balance pas cher, nike air max, vans pas cher, tn pas cher, ralph lauren pas cher, hermes, hollister pas cher, sac guess, lacoste pas cher, nike air max, converse pas cher, coach factory outlet, nike roshe run, kate spade handbags, hollister, coach outlet, nike free, nike free run uk, nike blazer, mulberry, abercrombie and fitch, lululemon

oakleyses said...

baseball bats, jimmy choo shoes, ralph lauren, instyler, celine handbags, birkin bag, nike huarache, soccer shoes, giuseppe zanotti, iphone 6 plus cases, hollister, babyliss, longchamp, wedding dresses, p90x workout, iphone 6s plus cases, hollister, nike air max, nike trainers, bottega veneta, nike roshe, herve leger, lululemon, valentino shoes, oakley, iphone cases, ferragamo shoes, mac cosmetics, new balance, north face outlet, beats by dre, ipad cases, nfl jerseys, ghd, iphone 5s cases, iphone 6s cases, soccer jerseys, abercrombie and fitch, timberland boots, chi flat iron, north face outlet, asics running shoes, mont blanc, iphone 6 cases, mcm handbags, insanity workout, s5 cases, vans shoes, louboutin, reebok shoes

oakleyses said...

thomas sabo, ugg,uggs,uggs canada, juicy couture outlet, moncler, swarovski, canada goose uk, ugg boots uk, barbour, canada goose, moncler, hollister, sac louis vuitton pas cher, pandora jewelry, canada goose outlet, pandora charms, ugg,ugg australia,ugg italia, michael kors outlet online, louis vuitton, gucci, barbour jackets, converse, toms shoes, coach outlet, marc jacobs, juicy couture outlet, ray ban, moncler, michael kors handbags, doudoune canada goose, wedding dresses, moncler, ugg pas cher, canada goose, montre pas cher, nike air max, moncler outlet, louis vuitton, karen millen, hollister, links of london, replica watches, bottes ugg, michael kors outlet, canada goose, pandora jewelry, supra shoes, lancel, moncler

柯云 said...

2016-06-07keyun
michael kors outlet
ralph lauren
polo ralph lauren outlet
oakley outlet
tods outlet store
true religion outlet
ray ban outlet
celine bags
oakley outlet
air force 1 trainers
kd 7 shoes
oakley vault
jordan 11
reb christian louboutin
nike store
cheap ray ban sunglasses
beats by dre outlet
oakley sunglasses
rolex watches
true religion jeans
coach outlet
ray bans
ralph lauren outlet
michael kors outlet clearance
cheap jordans
celine outlet
nike air force 1 shoes
louis vuitton bags
ghd hair straighteners
coach outlet store
hollister clothing
louis vuitton
cheap toms
louis vuitton purses
ray ban sunglasses outlet
michael kors outlet
coach outlet
coach outlet
ladies cartier watches

raybanoutlet001 said...

patriots jerseys
oklahoma city thunder
saints jerseys
coach
michael kors
cheap nhl jerseys
rolex replica watches
boston celtics
pandora outlet
san antonio spurs

Related Posts with Thumbnails