Sunday, September 19, 2010

Mencari Sinar Hidayah di Kota Tokyo











Tokyo Jami'e(Masjid Tokyo)

Di Era penaklukan Soviet  awal 1917 dulu, ramai Turkish ,yang berlari-lari anak ke merata-rata tempat.Antara yang cekang diantara mereka: Suku Kazan,lari terus yang sampai ke Tokyo, dan membuat perkampungan Turki kat sana.Pemimpin mereka masa tu, Abdulhay Kurban Ali dan Abdurresi Ibrahim, mengambil langkah awal, membina masjid dan madrasah pada tahun 1938.Mujur masyarakat Jepun waktu itu sangat sporting giler dengan orang Turki, malah memberi sokongan dan dorongan untuk terus bertapak di situ.


Memandang sumber yang amat terhad,akhirnya pada 1986 masjid itu terpaksa dirobohkan akibat kerosakan sana-sini, serta binaan ketika itu belum cukup kukuh untuk menampung jemaah pada masa akan datang.Almaklumlah, kos mambaiki di sini macam hape ke mahalnya, beli yang baru adalah jauh lagi murah.Akhirnya tanah masjid terpaksa disedaqah kepada kerajaan Turki , tapi dengan syarat mesti membiaya pembinaan masjid yang baru.


Setelah sedekad perbincangan dengan komuniti Turki di Jepun, akhirnya kerajaan Turki bersetuju menanggung sepenuhnya kos pembinaan masjid baru.Malah segala urus selia  operasi juga masjid itu juga akan dijaga  Kerajaan Turki sendiri.Pembinaan bermula pada 1998 dan siap pada 2000.


   Dibina mengikut stail senibina Turko-Islamik; satu kubah utama dan dikelilingi 6 kubah semi.Seni gubahan dalaman mirip dengan Aya-Sofia, di tengah ruang solat dihiasi dengan chandelier yang dibawakan khas dari  Turki.Setiap pangkal tiang dihiaskan dengan teliti,seni Mukarnas atau ukuran stalaktit bagi membentuk unjuran yang membentuk poligon-poligon hingga ke sisi kubah semi.
  Terbahagi kepada dua segmen utama, dewan solat; di atas, dan pusat kebudayaan(dewan makan, pejabat,lobi, taman mini,tandas&tmpat Wudu') ; di bawah. Ruang solat untuk muslimah juga disediakan di tingkat atas dalam dewan solat, mampu memuatkan 40-50 orang jemaah dalam satu masa.
  Yang bestnya masjid ni, sebelum pintu masuk, ada ruang beranda yang luas, sesuai untuk lepak-lepak berburak kusung, sambil ikat tali kasut.Kesemua permukaan ditutupi dengan marble, dikala panas ,ia sangat mendinginkan kaki dan kepala otak.Fuh~















Tahukah anda, tanak tahu pun takpe, aku nak kasi tahu gak!.
Semasa Zaman Pemulihan Meiji, maharaja Jepun telah menghantar delegasi diplomatik ke merata-rata tempat di seluruh dunia.Daripada berpuluh negara yang dihantar, hanya satu saja negara saja yang membalas kunjungan : negara itu ialah Turkeye.


Pembukaan Kepada Dunia Luar

Setelah Pemerintahan Jepun diambil alih semula oleh Maharajanya, Meiji, baginda melancarkan pemulihan semula ekonomi dengan membuka kembali Jepun ke dunia luar, setelah berkurun lama Jepun terperosok jauh dek dasar tutup pintunya oleh era shogun sebelum nih.Tomomi Iwakura, tulang belakang 'Meiji Restoration', malah dia sendiri yang mengetuai misi lawatan sambil belajar ke Eropah dan US sambil memberitahu dunia bahawa Jepun dah open balik.

  1871 ~ 1873 , rombongan ini tak bajet pun  sampai di Turki,kerana destinasi ketika itu adalah  Itali dan sekitar negara-negara balkan.Mereka menganggap Turki adalah ancaman kepada Eropah, sesuatu yang perlu dihindari kalau nak berbaik-baik dengan kuasa-kuasa Eropah.Sebab itulah hanya dua orang saja dari ahli rombongan tu yang dihantar sebagai spy, untuk menyiasat bagaimana pantadbiran Turki beroperasi.Mujur tengah sedap-sedap makan kebab kat tepi jalan, mereka masih lagi tak kantoi.

  Ketika itu , kerajaan Turki menerima tekanan hebat, khususnya isu dalaman di selatan, (Bahgdad),kebangkitan mendadak kuasa-kuasa besar di Eropah. , pencerobohan besar-besaran oleh orang Tartar, dan yang paling dibimbangi ialah serangan Soviet di utara.Demi kepentingan negara masa itu, maka di sini la baginda Sultan Abdul Hamid II nampak perlunya ada sekutu yang kuat dan berkecuali; dan Jepun (non-europe dan non-christian country) dilihat sebagai rakan yang paling strategik.Kebetulan , Jepun pada masa itu sedang berperang dengan Russia di timur.Konflik di bahagian sana sedikit sebanyak mengendurkan tekanan Soviet ke atas Turki di sebelah barat sini.

   Semasa dalam perjalanan pulang, sekretariat Jepun di London,Hiroshi Nakai, singgah bermalam di Istanbul , sambil melepak-lepak  makan aiskrim turki yang liat tu,Sultan menjemput beliau ,serta menyuarakan hasrat mahu menjalan hubungan yang lebih serius .Start dari situ, dan tahun-tahun berikutnya, ramailah para diplomat serta saudagar-saudagar dari Jepun yang datang ke Turki dengan pelbagai urusan, dan ini menguatkan hasrat sultan mahu menghantar kembali rombongan sebagai kunjungan balas, hubungan diplomatik antara 2 negara yang baru terbina.
15 Julai 1889 ,baginda sultan menghantar rombongan kapal bernama Ertugrul




Tragedi Ertugrul

   Ertugrul yang dinakhodai oleh Ali Osman Pasha,selamat mendarat di pantai Yokohama setahun kemudian, dan delegasi disambut mesra oleh kerajaan meiji sendiri.Ali Osman Pasha dan semua kru kapal dianugerahkan Pingat Darjah Kebesaran dari Maharaja Jepun.Mereka juga menyampaikan watikah, cenderamata peribadi, dan pingat dari sultan khas untuk pihak Istana Jepun.Setelah 3 bulan derang bermalam ,rombongan ini akhirnya mahu berangkat pulang .
  Malangnya , on-the-way balik, kapal Ertugrul ini dipukul ombak jahat dan taufan.Kapal ini kemudiannya karam. Hanya 69 daripada 600 kru yang disahkan selamat dan dihantar semula ke Turki dengan armada perang Meiji, Hiego dan Kongo pada 2Jan1891.

  Pun begitu aku syak tak semua belen 531 orang tu mati,tiada rekod yang dijumpai setakat ini yang mengesahkan itu angka exact yang kembali ke Rahmatullah ,lagipun kawasan tragedi hanyalah berhampiran pantai Wakayama, plus yang 69 itu pun diselamatkan oleh nelayan-nelayan kecil yang tinggal area2 situ.Jadi ada kemungkinanlah sebahagian dari 531 itu selamat , dan hidup aman dengan komuniti tempatan ,beranak-pinak dan bermastautin terus kat situ.


Kemungkinan  artis-artis seperti
 Hiroshi Abe,
Takako Uehara,
Jun Hasegawa,
Ken Hirai,






dan lain-lain
yang memiliki rupa cun/kachak, kening tebal, iris mata yang lebar serta hidung mancung ini mungkin ada saki-baki gene Turkish dalam badan mereka.Mana tau kan.

Jadi.
Setujukah anda kalau aku cakap, anak-anak yang lahir dari kahwin campur ini, bukan setakat cun/kachak, malah mereka amat berbakat, mempunyai jati diri yang kuat dan lebih penting ,mereka ini lebih berdikari..?









Maria Ozawa!?















eerrr, no komen.Pernah dengar dia pluck guitar..mmm bolehlah~


Pada sesiapa di luar sana yang belum ada sesiapa lagi, katakan YA!! pada perkahwinan campur.


ikut beramai-ramai ..1...2...3... YA!!
.
..
...
....


ok

Aku merepek.

Ayuh, kembali ke pangkal jalan



Cerita seabad kemudian..


  Ketika perang Iran-Iraq pada 1985, Saddam Hussein  mengumumkan akan menembak jatuh apa sahaja penerbangan  ,walau dari mana-mana negara sekalipun, yang berlepas dan lapangan terbang Tehran.Tempoh yang diberikan adalah 48jam selepas pengumuman dibuat.Satu-satunya flight dari  Jepun ,JAL ,terpaksa ditarik balik kerana atas dasar keselamatan, selain peruntukan masa yang begitu singkat. Maka menggelabahlah 215 warga Jepun kat sana, kerana satu-satunya peluang untuk keluar dari chaos itu tampak mustahil.


Penghapusan etnik besar-besaran, dengan bom kimia,
 seramai 5000 puak Kurdis di Halabja(Iraq), mati dan lebih 10000 cedera.
Bayangkanlah, rakyat sendiri pun sanggup dia sapu,
alasannya orang Kurdis ialah orang Syi'ah, 
dan  dikhuatiri akan membelot pada Saddam satu hari nanti.



 Dan ketika 10 jam masih berbaki, tiba-tiba sebuah kapal terbang dari Turki membuat pendaratan cemas , dan bergegas mengambil ke semua 215 orang itu dan terus menuju pulang  ke Jepun.Kapal terbang itu akhirnya selamat sampai di Tokyo, dan apabila ditanya kenapa mahu mengambil risiko mahu menyelamatkan mereka yang terperangkap ini,dengan machonya,

"Anggaplah ini sebagai bayar hutang budi saudara untuk Ertugrul dulu"- salah seorang jurucakap Turki dalam flight terbabit.


Begitulah speselnya hubungan Turki-Jepun: Sometime someone has to sacrifice first before they get another to sacrifice for them, when they both admit that , it called a friendship.

Budaya Turki bukanlah sesuatu asing dalam masyarakat Jepun.Malah, kalau korang jalan-jalan kat mana-mana pun kat Tokyo sini, cubalah tanya, area sini ada jual kebab ke tak.Biasanya mereka akan jawap ada ataupun tiada, jarang skali yang tanya balik, kebab tu menatang apa?.

Aku cuba-cuba gak la nk try tanya pakcik yang tengah siram bunga tepi  ni;

" Pakcik pakcik, sini ade kedai juai lemang dok?, lapaq lemang aa.."

Sambil mengharapkan pakcik itu menjawap;
"esok lusa adala tu ,raya kamu kan sebulan ,sabaq la sket.."

Merepek lagi,ok_ ciaou.








22 comments:

Miss Fireflies said...

aku suka ken hirai.lama eh aku tak nampak dia...



masa bila eh aku start suka mamat ni??tak ingat...

E.d.Y said...

maria ozawa...oh maria ozawa...hahaha

^akulife^ said...

1..2..3..Ya...aku menyokong kahwin campur..hehe

sebelum encik sylver balik malaysia tolong carikan aku mamat jepun yang baik lagi beriman ok!..hahaha..

masmuni said...

quite interesting (part Turki dtg Jepun, n bukan kahwin campur haha)

where did you get d info from? masa bulan Ramadhan ada program Syahadah kat Tv1, ada keluar pasal kedatangan Islam ke Jepun, so ada la keluar ape yg u ckp ni.

btw, nak pasrah tang Maria Ozawa tu boleh -_-!!!! haha

teddyuna said...

wa.... seronoknye dpt lihat dunia.. indah... ;) hope one day dpt gi tokyo jugk

LORD ZARA 札拉 said...

Salam.
Yeah, Sheri dah balik!
Yeay!
(baiklah, aku nak kembali ke pangkal jalan sekejap)

:)

Masjid ni di Tokyo?
Nak suruh krew2 TV datang pergi buat rancangan di situ pula la.
:)

Perkahwinan campur?
Aku dah cukup campuran dalam diri.
Err, ada mamat Jepun yang sanggup dipotong tak? Kalau ada, sila berikan satu kat aku. Hahaha.. Pang sedas pada diri sendiri (sat lagi kena basuh dengan Sheri, kenapa nak Jepun yang jambu2, padahal masih ramai lagi lelaki Melayu)

XD

P/S : Lama tak chat dengan pengail ikan ni. Haish.

makdara TERDIVA said...

tak dapat kawin campur pun xpe..asal bakal dapat kawin dgn bangsa serumpun yg di luar negara..lalalala :)

maple said...

Tajuk entry dah hebat..isi pun mantap [sejarah tetap sejarah, i loike]..tapi tang story kahwin campur gak paling menarik perhatian pembaca kan? =D

Perkahwinan campur membolehkan kita menyelami lebih mendalam
budaya dan adat bangsa yang lain.

Selain tu,anak- anak hasil perkahwinan campur terdedah dengan kepelbagaian adat dan budaya
antara ibu dan bapa & meningkatkan tahap komunikasi dan semangat kemasyarakatan dalam diri anak- anak. Makanya, anak-anak juga dilatih untuk tidak bersifat perkauman dan berfikiran terbuka terhadap budaya orang lain.

p/s:sorry,panjang plak komen kali ni..dah lame rasenye x bg komen kat sini :)

saya tahu kahwin campur ade dlm wishlist awak..hehehe

W. Hidney said...

sebelum encik sylver balik malaysia tolong carikan saya minah jepun yang baik lagi beriman, pandai masak lemang, main dam lompat, kait baju sejuk, hormat mak-bapak, pandai dengan budak2 dan suka kucing k

ngeee

MissNera said...

terima kasih lah incik tukang blog.. buat eden tergolak yo hujung-hujung tu! =]


p/s: entry yang ada informasi.. terima kasih sekali lagi!

jejaka C said...

parit-nagoya nye mix gak yg brjaya mencuet hati wanita kn...

ザ-sylver-shooter said...

@Miss: hirai ken gay, harap maklum

@Edy:ehehe..mari menculik maria

@^akulife^ : mamat jepun payahla,mamat yang stadi kat jepun ramaila, tnk?

@masmuni: alang2 dh gi tokyo singgh jap masjid ni. first time smpai. Saje belek2 buku kt library bawah.yang selebih kat tenet je..
btw Maria Ozawa jelita kan?..haha

@teddyuna:sile2..airasia dh sampai tokyo da, ape lagi

@Zara: haa, lagi mau tanya ka..huhuhu. ok mahu balik ke pangkal jalan (sebenar)..

@makdaraTERDIVA:ameenn...

@maple:hehe, dulu pernahla berangan nk kahwin cmpur, tp bile tgok member2 ramai dah kahwin sumer , tetibe rasa gadis melayu sbenarnya laagi best.Yelah, at least boleh masakkan Ikan pari masak asam pedas..aaaa,boleh?

@Hidney:alala..susahnye task ni, dateline ujung taun ni kan..haha

@MissNera: thanks sbb sudi mnyinggah

@jejakaC: rindula kat ko..

Lili Wang said...

20150715wanglili
burberry outlet
jordan 4s
hollister clothing
abercrombie outlet
kobe bryant shoes
ray ban glasses
louis vuitton handbags
michael kors bag
louis vuitton outlet
michael kors outlet
michael kors uk
christian louboutin shoes
jordan 8
gucci outlet
celine
lebron james basketball shoes
hollister
ray ban sunglasses
michael kors outlet
abercrombie
oakley sunglasses outlet
louis vuitton
michael kors outlet online
ralph lauren outlet
ralph lauren
hollister
oakley sunglasses
lebron james shoes
gucci
jordan pas cher homme
timberland boots
adidas shoes
rolex watches outlet
kobe shoes
cheap ray bans
michael kors handbags

Junda Xu said...

20150728 junda
coach outlet
ed hardy clothing uk
coach outlet online
ralph lauren uk outlet
gucci sito ufficiale
true religion
kate spade bags
michael kors handbags
christian louboutin shoes
fitflops sale
coach outlet store online
coach outlet store online
air max uk
louis vuitton sacs
kate spade outlet
coach factory outlet
louboutin pas cher
michael kors
pandora charms
nike air force 1
kate spade handbags
ray ban wayfarer
true religion jeans outlet
ed hardy clothing outlet
chanel online shop
ray ban sunglasses
hollister outlet
michael kors outlet
michael kors purse
mcm backpack
gucci handbags
michael kors handbags
louboutin
burberry scarf
oakley sunglasses outlet
tn pas cher
michael kors outlet
pandora charms
ray bans
air jordan uk

Minko Chen said...

air jordan 13
longchamp handbags outlet
michael kors outlet
christian louboutin outlet
cyber monday 2015
cheap ugg boots
moncler outlet store
michael kors outlet online
michael kors outlet
calvin klein outlet
coach outlet online
oakley canada
fitflop sale
golden state warriors
chanel handbags outlet
cheap ray ban sunglasses
prada outlet online
michael kors handbags wholesale
tommy hilfiger
1125minko

John said...

michael kors handbags
abercrombie
lebron 12
polo ralph lauren outlet
cheap uggs
ugg slippers
jordans
ralph lauren outlet
abercrombie and fitch
rolex watches outlet
ugg australia
canada goose jackets
louis vuitton outlet stores
p90x workouts
uggs outlet
oakley sunglasses
coach outlet store online
coach factory outlet
ray ban sunglasses
gucci shoes
air jordan retro
michael kors outlet
louis vuitton handbags
cheap soccer shoes
fitflops
michael kors outlet
timberland boots
ugg boots
ray ban outlet
uggs outlet
louis vuitton
20151201yuanyuan

Wenhao Guo said...

coach outlet
louis vuitton bags on sale
michael kors handbags wholesale
true religion jeans
michael kors uk outlet
converse sneakers
nhl jerseys wholesale
coach outlet store
black friday
canada goose sale
ray ban sunglasses outlet,ray ban sunglasses,ray ban,rayban,ray bans,ray ban outlet,ray-ban,raybans,ray ban wayfarer,ray-ban sunglasses,raybans.com,rayban sunglasses,cheap ray ban
true religion jeans
oakley sunglasses cheap
valentino shoes
polo ralph lauren
chanel outlet store online
instyler ionic styler,instyler,instyler ionic styler pro
canada goose outlet
michael kors outlet store
nike free run uk
ddddd1203

Chen Jeje said...

kobe shoes
nfl jerseys
michael kors factory outlet
cheap rolex watches
michael kors outlet
true religion jeans
michael kors handbags sale
air huarache shoes
huaraches shoes
michael jordan shoes
ralph lauren online,cheap ralph lauren
air huarache shoes
black huaraches
cheap jerseys from china
kobe byrant shoes
air jordan retro
chrome hearts wholesale
fitflops sale
toms outlet store
michael kors outlet online
cheap nfl jerseys
chrome hearts online store
ugg outlet
christian louboutin outlet
tiffany and co outlet
christian louboutin outlet
fitflops clearance
jordan shoes on sale
retro jordans

Xiaozhengm 520 said...

2016-4-20 xiaozhengm
jordans
hollister clothing
michael kors handbags
christian louboutin outlet
kobe bryant shoes
burberry outlet
louis vuitton
louis vuitton outlet online
tory burch sale
michael kors outlet
adidas shoes
christian louboutin sale
retro jordans
michael kors handbags
michael kors outlet online
nike outlet store
hollister kids
louis vuitton outlet
cheap jerseys
michael kors outlet
nike air force
louis vuitton bags
nfl jerseys
louboutin pas cher
louis vuitton handbags
lebron james shoes
nike factory outlet
ray ban uk
hollister clothing
nike huarache
nike air max
ralph lauren outlet
michael kors outlet
louis vuitton
nike roshe flyknit
kate spade handbags
michael kors outlet
cheap oakleys
cartier watches
oakley sunglasses

柯云 said...

2016-06-07keyun
louis vuitton purses
gucci belts
hollister clothing store
louis vuitton purses
coach outlet online
louis vuitton outlet stores
coach outlet online
red bottom shoes
adidas originals store
marc jacobs outlet
jordan retro 4
polo ralph lauren outlet
air jordan shoes
lebron 11
giuseppe zanotti outlet
timberland boots
air jordan shoes
coach outlet
adidas superstar shoes
michael kors outlet online
timberlands
kate spade outlet
cheap jordans
ray ban sunglasses
true religion outlet online
coach factory outlet
louis vuitton handbags
michael kors outlet clearance
michael kors handbags
tory burch outlet
christian louboutin shoes
instyler
michael kors handbags
ray bans
kate spade outlet
kate spade handbags
coach outlet
nike trainers sale
ray ban sunglasses outlet

soma taha said...

I like it when people come together and share ideas.

http://www.prokr.net/2016/09/water-leaks-10.html
http://www.prokr.net/2016/09/water-leaks-9.html
http://www.prokr.net/2016/09/water-leaks-8.html
http://www.prokr.net/2016/09/water-leaks-7.html
http://www.prokr.net/2016/09/water-leaks-6.html
http://www.prokr.net/2016/09/water-leaks-5.html
http://www.prokr.net/2016/09/water-leaks-4.html
http://www.prokr.net/2016/09/water-leaks-3.html
http://www.prokr.net/2016/09/water-leaks-2.html
http://www.prokr.net/2016/09/water-leaks.html

raybanoutlet001 said...

moncler outlet
michael kors
mlb jerseys
jaguars jersey
broncos jerseys
michael kors handbags
denver broncos jerseys
chicago bulls jersey
adidas nmd r1
michael kors handbags online

Related Posts with Thumbnails