Tuesday, November 30, 2010

Kucing juga berzikir, bertasbih.

   Assalamualaikum dan Salam Satu Dua Tiga.


 Sepertimana yang Ustazah Azizah pernah ajar , (korang aku tak taulah ustad mana yang ajar), semua makhluk ciptaan Allah semuanya berzikr, 24/7 tidak pernah henti-henti memuji-muji keesaan dan keagunganNYA.Jadi untuk hari ini , aku nak bercerita sikit tentang perihal kisah haiwan yang boleh dijadikan tauladan bersama-sama ini.










        Masa tingkatan 2 , sekolah jadi host kejohanan olahraga daerah.Sebab aku lari asik dapat no.2 je, maka aku tak dapat wakil sekolah.Pun begitu, aku telah dipaksa  dijemput untuk jadi sukarelawan jap. Lewat petang lepas abis hari pertama kejohanan, aku gi tolong cikgu kemas-kemas fail, senarai nama dan daftar pingat kat rumah cikgu. 









Dia masuk dalam bilik. Cikgu aku ni agak kasar.Muka pun ada calar-calar kat mata, macam mata Shanks, tapi rupa-rupanya dia seorang yang penyayang .Ramai kucin kat dalam bilik tidur dia tu dalam keadaan memandang-mandang muka cikgu seolah-olah anak-anak kecil yang dahagakan belaian dan kasih sayang.....nyiaow, nyiaow, nyiaow..




Aku curi-curi pandang masuk dalam bilik, 
Dan apa yang aku nampak..










...............






  Selang seminggu, balik rumah aku pun cuba-cuba buat camtu dengan  Comel. Try-try tepuk bahu , macam cikgu buat kat kucing-kucing dia.










Tak pasal-pasal angin orang tua nih..








Sebabkan bengang , aku campak Comel kat dinding..grr..padan muke!






Semenjak hari itu, Comel dah tak balik-balik rumah lagi. Kali terakhir aku nampak masa sukan Olimpik kat China arituh, dia tengah melepak kat pangkin rumah jiran sebelah. Barangkali mahu melepas rindu dendam kat awek-awek dia kat situ.






...........




  Dek kerana penangan cakaran Comel ini jugalah, rambut aku tengah ini macam tak berapa nak ada sangat. Gugur.Macam-macam method aku try termasuklah pakai sikit tonic abang yang mahal tuh.


   Suatu hari , bila aku bukak al-Kuliyyah kat tv, ada seorang ustaz cakap, doa orang yang ditindas, dizalimi pasti dimakbulkan tanpa sebarang syarat,  baru aku teringat tentang Comel. Oh, rupanya, inilah balasan aku menganiaya Comel.Tiada kaitan dengan terlebih makan meggi, ataupun banyak sangat fikir.Pastilah si Comel berdoa agar ada balasan yang ditimpakan ke atas aku. 
Takpelah, aku redha. Moga ini menjadi pengajaran dan tauladan kepada kamu-kamu semua.






















 Kesimpulannya, janganlah kamu menghina, mengherdik, malah menindas sesama makhluk. Boleh jadi mereka yang kamu tindas adalah mereka yang lebih soleh dari kamu, apatah lagi mereka yang senantiasa berzikir, bertasbih,...


..
walaupun ia seekor kucing, macam Comel.
_Wallahuallam.














p/s:Dah,dah , jangan tanya apasal botak? tanya apasal botak?- sensitip

24 comments:

Adam said...

Comel! Haha.

Kalo kucing kte dok buat macam dalam pokemon tu mmg best la. seronoknyeee bertenggek atas bahu kte. :D

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

Sheri botak?

Serious?

(sambil cuba tengok gambar2 di FB)

kih3~

aku takut kucing.
bila aku takut kucing that's means aku tak mendekati kucing~

kucing yang suka gesel2 kat aku sampai aku menejrit2 ketakutan~

sungguh tak cool kan?

>.<

Unknown said...

wuaa...hahaha!

comel gile plot citer ni..huhu..nak nanges plak tingat kucing2 bela dulu..kene buang..nanges x henti2...

kalau awk guna nama comel, saya guna Lily..sampai ada 3 Lily..ahaha~

nice one! (^_^)v

adibabdullah said...

salam perkenalan...first time singgah sni...best blog ni..jom follow blog sya

jag said...

comellahh...calon blog pilihan 2011..kalahkn realiti konspirasi..hahaha

✿ismi:Nauratul Nadiah✿ said...
This comment has been removed by the author.
✿ismi:Nauratul Nadiah✿ said...
This comment has been removed by the author.
✿ismi:Nauratul Nadiah✿ said...

Tulaa sape suruh tepuk2 gatal..kan dah kena dgn kucing tuuu..hahaha

Haha..nanti dah tue en,simpan perut lakk..ble perut ke depan n rambut plak dah xde..comel gler..*typical org dah berumur*wakakakah
ok ar tu botak skit,kalau byk cmne,ha?

maple said...

hahaha..lawak btul cerita ni

p/s:mr.sheri, happy befday to u. May Allah bless u alwayz

ikhlas,
-maple-

theblabber said...

comel, and wise too!!

dayah said...

siannya! jgn buli kucing la sheri! comel tetap comel lukisan kamu :)

ザ-sylver- S said...

@ADAM:

@Zara: jap, jap, nk belek2 dlu




..ok , clear..


@arina:Lily..sah-sah kucin betina.Nak tau tak sebab ape kene buang..
.. sebab asek beranak jerk, sundal lily ni rupanya..hahaha(sori2)

@adibabdullah: you're most welcome..

@jag: kategori ape? blog bapak mithali?

@Nao:jangan .......dapat suami yang asal2 dah buncit+botak kangg...

@maple:thanx >< (wondering how did you know my bd)

@mizi:haha..jgn ngumpat kata aku tiru sape2 lak, ni original oi..hhaha..thanx btw

@Dayah: bukan buli, bagi tunjuk ajar sikit, kucing2 skrng takleh dimanja-manjakan sgt..
@

✿ismi:Nauratul Nadiah✿ said...

OH TIDAK!*Sambil berdoa*

iem said...

kesian. niat baek bertukar jahat....

baek g mntk maaf ngn comel 2 sebelum die xde.... nnt kang berdosa..
haha....

Menusuk Hati said...

jemputlah datang ke Kuching..ramai kucing ada kat Kuching

zee ong said...

woahhh..comel gila..
memang ahh kucing berzikir...dorang pun mcm kita jugaks ...heeee XDDD

Unknown said...

Dah macam Oggy and Chocrochies plk..hihi

Unknown said...

air jordan 13
longchamp handbags outlet
michael kors outlet
christian louboutin outlet
cyber monday 2015
cheap ugg boots
moncler outlet store
michael kors outlet online
michael kors outlet
calvin klein outlet
coach outlet online
oakley canada
fitflop sale
golden state warriors
chanel handbags outlet
cheap ray ban sunglasses
prada outlet online
michael kors handbags wholesale
tommy hilfiger
1125minko

Unknown said...


وهى تقوم ايضا بمكافحة والقضاء النهائي على جميع الحشرات مثل

- بق الفراش
يحتاج الى مكافحة متخصصة لانها حشرة عنيدة وتختبأ في اماكن يصعب الوصول اليها ويحتاج الى رش المنزل واحيانا المنازل المجاورة لضمان عدم تواجدها في محيط المنزل ومعادة الاصابة بها الاول تستخدم افضل مبيدات مكافحة بق الفراش وتضمن لك القضاء النهائي عليه فالاول تعرف بانها اشهر شركة مكافحة البق بالرياض واشهر شركة مكافحة البق بجدة واشهر شركة مكافحة البق بمكة
شركة مكافحة بق الفراش بجدة
شركة مكافحة العته بمكة شركة مكافحة البق بالقصيم
شركة مكافحة البق بالقطيف

شركة مكافحة البق بينبع
وافضل شركة مكافحة البق بالجبيل
شركة مكافحة البق بالمدينة المنورة وشركة مكافحة البق بالاحساء وشركة مكافحة البق بالخبر و شركة مكافحة البق بالخرجو شركة مكافحة البق بابها

dalia alaa said...

http://www.prokr.net/2016/09/boards-cleaning-companies-6.html
http://www.prokr.net/2016/09/boards-cleaning-companies-5.html
http://www.prokr.net/2016/09/boards-cleaning-companies-4.html
http://www.prokr.net/2016/09/boards-cleaning-companies-3.html
http://www.prokr.net/2016/09/boards-cleaning-companies-2.html
http://www.prokr.net/2016/09/boards-cleaning-companies.html

raybanoutlet001 said...

oakley sunglasses
oakley sunglasses
birkenstocks
michael kors outlet
new york knicks jersey
nike blazer pas cher
mont blanc pens
oakley sunglasses
michael kors handbags

ملك محمود said...

شركة الممتاز المثالية لتقديم الخدمات بالمنطقة الشرقية تقدم افضل الخدمات فى اعمال الكشف عن التسربات داخل الدمام او الخبر
شركة كشف تسربات المياه بالدمام
حيث نقوم بالكشف عن مكان التسريب بواسطة جهاز الكتروني حديث وهو بدوره يقوم بتحديد مكان الخراب وعلى الفور نقوم باصلاحه
شركة كشف تسربات المياه بالخبر
ان شركتنا احدى الشركات الرائعة فى التخلص من كافة انواع الحشرات نقوم بالقضاء على كافة الانواع الحشرات
شركة مكافحة حشرات بالدمام
نقوم بكافة اعمال رش المبيدات القويه التى تهلك الحشرات وتنهيها تماماً
شركة مكافحة حشرات بالخبر
للاستعلام او التواصل يرجى الاتصال بنا على 0507240005

Unknown said...

www0622


yeezy boost 350
michael kors
oakley sunglasses
air jordan 4
air jordan release dates
freshjive clothing
rockets jerseys
jordan shoes
true religion jeans
fitflops

Unknown said...

coach outlet
ugg boots
fitflops
fitflops sale
michael kors
pandora
ralph lauren outlet
red bottom
asics shoes
ugg boots
wqf0823wqrwq

Related Posts with Thumbnails