Saturday, May 8, 2010

Masjid Baru Itu




    Tak lama dulu ,terserempak dengan binaan baru naik, masa tengah jalan-jalan nak beli coca-cola 100yen kat 7Eleven.Seakan bentuk seperti sebuah masjid,ada minaret ,siap dengan parking sekali .Eloklah  tu, jarak adalah sekangkang kera dari sekolah,kene time jumaat, takyah kelam-kabut gi Masjid Nagoya(bajet tiap minggu pegi).
    Pendekkan cerita, selang sebulan , gi la meziarah balik masjid ni.Hairan gak ,apsal takde orng cerite pun pasal bende-bende baik camni.Kalau senyap-senyap kahwin, tau2  anak sorang pun boleh mendatang kepelikan(dan kemarahan). inikan pula sebuah masjid yang betul real,besar dan indah ini.



   foto sebulan selepas itu

    Oh, rupenye sebuah gereja ke. Takpela, at least ada agama gak orang Jepun ni, percaya tuhan tu ade.Biasa dengar citer kan, paderi dlm kristian masuk Islam .Citer-citer Tajuddin Othman Abdullah, bekas ketua paderi Sabah, kemudian Joshua Evans , dan Cat Steven, dan banyak  lagi.Orang-orang ini dulu yang orang alim dengan pegangan kristiannya,akhirnya dengan petunjuk dari-Nya,diorang sekarang jauh lebih baik Islamnya berbanding kita yang sudah sedia memang Muslim.Mudah-mudahan mereka yang mengimani dalam kristian ini , dipanjangkan hidayah oleh-Nya menuju ke Islam.Ammenn.. 

   Memandangkan ini gereja sudah sempurna sifatnya, lemah lak lutut nak masuk.Cukuplah, sekadar menghamburkan nafas kat luar pagar.Masa ni dah nak dekat asar.Wuish kalo kat kampung, time asar la meriah, kat tepi surau ade taman permainan, ade kolam, ade gelangan takraw,ade lak brader jual cendol ngan kopok leko pulak,mmg cuci mata melepak.

 Boleh dikata seminggu 2 kali la lalu depan tapi kat gereja ni tetap sepi jerk.Ok, taulah yang hidup beragama masih lagi belum popular kat Jepun ni.


Tibe2 terpandang lak kat satu papan tanda nih...Fokus kat simbol dia ..Yang hat ataih belah kanan tu..












Kristian ke hape nih? lain macam je salib dia.Dah macam peta jalan rumah orang kenduri kahwin lak aku tengok.











...........................................................................................................................

    Okla, straight to the point. Rasanya ramai yang sudah tahu, usaha mubaligh2 kritian yang sudah akil baligh ni,lebih dari jangkaan Semasa  duk asrama dulu, kerap gak , mereka ketuk-ketuk pintu bilik , kasi tazkirah skit, pastu kasi pemplet, ajak gi sunday pray kat gereja2 berdekatan, dengar khutbah, dan jelas derang ni tk jemu2.Of course la derang dibayar wat keje2 cmtuh, tapi yang menariknya, mesej2 derang bukanlah pasal Jesus ke,Holy Soul ke,trinity ke.Tapi derang bercerita tentang cinta dan kasih sayang.Pernah dulu,2 orng awek, sorang jepun sorang latino, sorang macam Haruka Ayase sorang lagi  persis Christina Aguilera,..Mak aih, bidadari turun dari langit, muncul depan ngko, pastu bercerita pasal cinta.Longgar abes segala sendi-sendi.Lepas dah kasi can derang berzikrah, dengan cool nye aku kata kat dia ;
"Mintaf maaf saudari, saya ni dah beragama,kalo awak nak saya worship tuhan ikut cara saudari, ramai orang lagi yang nak diajak, tapi bukan saya, mintaf maaf eh..

dan Haruka Ayase tu balas balik;

"awak tak perlu ikut cara kami, cukupla awak percaya tuhan itu ada dan sentiasa sayang kat kite semua".

Amacam?? Ada ciri-ciri calon isteri solehah tak, kristian la tapi.

   Kan bagus kalau ade sekumpulan pendakwah, ketuk pintu-pintu rumah orang, mengajak kepada Islam, paling tidak pun hidup bertuhan kan Yang Maha Esa.Approach yang sukar, dan biasanya dipelopori oleh golongan-golongan yang kita panggil tabligh.






Tabligh.
Kalo korang join geng tabligh, korang akan dibiasakan dengan perkataan-perkataan seperti 'gush','tasykir' , 'ikram','bayyan' dan lain2 lagi.Kadang-kadang join gak, sebab sekadar nak belajar2.Lama kelamaan baru perasan,objektifnya mudah, sembahyang 5 kali sehari pada takbir pertama secara berjemaah selama 40 hari. Sangatlah sukar bagi seseorang yang hidup secara tipikal boleh capai target macam tu, tapi bila keluar ziarah dalam kawanan tabligh, nak melaksanakan objektif tadi amatlah mudah.

 “Barangsiapa yang solat berjemaah selama 40 hari tanpa ketinggalan takbiratul u'la iaitu takbir pertama selapas imam bertakbir,maka Allah beri dia dua kelepasan. Pertama, kelepasan dari sifat nifaq dan kedua bebas dari azab neraka"
-Hadis Sahih.
  
   Pun begitu, tak semua aspirasi tabligh ni tercapai.Lebih-lebih lagi bila berhadapan kawan seagama . Sedih gak bile kawan  yang nak diajak itu lebih tajam akalnya, jauh dalam ilmunya,lagi lembut lidahnya berbicara soal agama , lantas, dicantasnya dakwah mentah-mentah.Bukan usaha dakwah itu diumpil , tapi kandungan dan intipati dakwah itu dipersoal.Sebagai altenatif, mengapa tidak sahaja bersemuka dengan orang yang lebih jahil, orang yang tercari2 tuhan dalam hidup. Sekurang-kurangnya kamu tahu ilmu agama kamu adalah setakat itu, tetapi mampu membawa manfaat yang berganda besarnya daripada rakan seagama kamu yang lain.
   Malam itu ade dalam 10 orang di musolla. Aku , kawan dan 2 orang brader Bangladesh, keluar ziarah, yang baki tinggal mendengar bayyan.Kami berempat naik kereta, kemudian pusing, dan pusing , dan pusing , dan pusing lagi sampai depan musolla tadi kemudian turun utk join bayyan kembali.
????
"Apsal tak singgah mana-mana pun tadi?"-si bingung bertanya
"Sebab semua orang Islam kat sini dah pun ade kat musolla"-brader Bangladesh menjawab dengan slumber


   So, korang fahamkan ape yang aku cuba sampaikan.Cumanya, nak kasitau hakikat dunia sekarang bile John bunuh orang, derng akan cakap" John JAHAT'. tapi bile Muhammad bunuh orang , derng akan cakap " Orang Islam JAHAT".Kalaulah imej ini melekat pada muka kita orang Islam, maknanya ada sesuatu yang tidak kena, dan tak perlulah melatah, ' Apahal Dengan Kamu Ni,Nak Gaduh KE??'.Kita bukan begitu.








P/s:the religion called Christian Orthodox, never thought they have another symbol

Related Posts with Thumbnails